Torsdag 110331

Frukost: Allbran m lättfil (150 kcal)
Mellis: 2 knäcke m ägg (220 kcal)
Lunch: Kycklingwrap (á la LCHF) (250 kcal)
Mellis: 2 dammsugare, 2 ballerina kladdkaka (620 kcal)
Middag: Karibisk soppa m kyckling och mango (290 kcal)
Kvällsis: B&J-glass (675 kcal)

Totalt: 2205.

Summan av kardemumman. ALLDELES för många kalorier. På en torsdag till på köpet. Medvetet val. Jag står mitt kast. Och jag har insett hur otroligt många onödiga kalorier det finns.


vikt v 8

sen 17/3-11: -0,2 kg
totalt: -3,4
kvar till delmål: 1,6 kg

Hade egentligen tänkt att hoppa över att väga mig idag, och vänta till imorgon. Men äsch på det. Torsdag it is, och det var två veckor sen sist. Det är alltså 1,6 kg kvar till första delmålet, och jag som bara hade 200 g förra veckan. Tänk vad dum man kan vara. Men, minus är minus och det är ju ett plus :)


LOKA likes L.A

Tidigare i år fick jag hem ett paket med några flaskor av LOKA Vattenmelon med citron. Snart kommer nästa gäng med vatten. Det är en ny trio med LOKA likes L.A. Jag är supernyfiken. Ena smaken är jag extra nyfiken på. Can't wait!




Onsdag 110330

Under dagen laddade jag hjärnan med benurladdning, men när jag märkte att benen skakade efter de vanliga tre olika övningarna så la jag benen på hyllan och gick iväg till dipsmaskinen igen. Har haft sån jäkla träningsvärk i armarna efter söndagens pass, då jag knappt klarade göra några dips. Max två på raken.

Idag är jag lite extra stolt över mig själv för att:
~Jag klarade göra FEM dips i rad, gånger TIO gånger. FEMTIO totalt!
~Jag orkar att köra fler än 1 set på 95,2 kg i benpress. 

Frukost: Allbran m lättfil, kaffe m mjölk (130 kcal)
Mellis: Keso m blåbär o hallon (85 kcal)
Lunch: Kyckling-lotus-wok m bulgur, broccoli och två sparrisar (220 kcal)
Mellis: ½ dubbelmacka m skinka/räkost (200 kcal)
Middag: ½ shake protein, 1 äggmacka och en jäkla massa mjölk (270 kcal)

Japp, skulle behöva sätta i mig ca 300 kcal till. Men, så länge som jag inte är hungrig får det duga. Minst 800 åtminstone.

Träning: 40 min cardio - 40 min styrka


Nya tag

Idag satsar jag igen. Seriöst, vem hittade på att man bara kan nystarta på måndagar?

Frukosten är intagen. Mina goda Allbranisar med lättfil och en kopp kaffe. Frukosten är absolut min favorit during the day. I eftermiddag måste vi iväg till gymmet. Träningsvärken är så gott som borta, det är fint väder och den enda bra ursäkten skulle vara att Joakim sovit dåligt. Vilket innebär att det inte finns någon anledning för mig att inte gå dit! Ska se till att packa i ordning grejerna snart så det bara är att gå.

Jag gjorde en matlåda av maten igår, så det blir god och nyttig mat till lunch. Ska nog koka till lite broccoli bara, för annars blir det på tok för lite kalorier.

Planering av mat är för mig väldigt viktigt. Behöver inte vara långsiktig planering hela tiden. Räcker med att jag på morgonen kan lägga upp en plan för vad jag ska äta och när jag ska äta. 




Tisdag 110329

Frukost: Carbfree kladdkaka m grädde (börjar bra!)
Mellis: Knäcke m räkost
Lunch: Kesoomelett m tomat, lök och majs
Mellis: Knäcke m skinka och keso
Middag: Kyckling-lotus-wok m bulgur och sweet chili sås
Kväll: 1 skiva mjukt bröd m kaviar, 1 knäcke m kaviar

B to the A to the J to the S to the !


Trist

I torsdags hade jag bara 200 g till mitt första delmål som är minus 5. Idag gick jag av vågen innan den hade stannat och registrerat för att det inte var något vidare resultat.

Kombination av att jag inte ätit p-piller på drygt en vecka, för mycket lösgodis i helgen och fyra tacosmåltider (där jag inte räknat kalorier för fem öre) och antagligen även den grymma träningsvärken jag har efter i söndags ÄR inte fin någonstans.

Det blir liksom rubbningar i alla mina hormoner när jag börjar/slutar äta p-piller. Rubbningar i vikten och framför allt i mitt huvud.

Det blir inte bättre av att jag vet att jag hittat ett fungerande koncept att gå ner i vikt, och ändå går jag 2 steg fram och 10 steg tillbaka.


Måndag 110328

Frukost, Mellis & Lunch: ca 500 kcal
Fika: Kaffe m carbfree kladdkaka
Middag: *trumvirvel* Tacos!

Träning: - (gick en sväng på stan)


Sweet sunday

I fredags var vi ett gäng ute och åt mongolisk buffé och gick på bio. Supermysigt. Det blev vår första dejt, på tiden efter 7 månader. 

Lördag
Frukost: Allbran m lättfil
Lunch: Max GI-mål
Middag: Tacos + vitt vin

Idag
Frukost: Allbran m lättfil, 1 kaviarmacka, 1 litet glas juice och massor med mjölk.
Lunch: Tacosrester
Middag: Tacos igen, hihi!

Träning: 30 min cardio - 50 min styrka.

Gjorde mina första dips i maskinen idag, Joakim skämdes ihjäl.


Torsdag 110324

Frukost: Allbran m lättfil (hjärta) (150 kcal)
Mellis: Knäcke m ägg (190 kcal)
Lunch: Bulgursallad (300 kcal)
Mellis: Smoothie (150 kcal)
Middag: Äggmackelimacka

Träning: 40 min cardio - 40 min styrka


mot le gym

Snart är vi på gymmet. Joakim ska bara ta evigheeeeter på sig att packa sina grejer. Mellan allt kommer han och stör i mitt bloggande. "blogg, blogg, blogg, fan vad det är folk som handlar, blogg, blogg, blogg". Nu ser han mest ut som en yr höna. Nej, nu kör vi!


Det närmar sig...



Delmål 1 börjar närma sig. Förhoppningsvis har de återstående 0,7 kg försvunnit till nästa invägning (om en vecka).



Onsdag 110323

Frukost: Allbran m lättfil (150 kcal)
Mellis: Ägg (70 kcal)
Lunch: Kesoomelett m sallad (200 kcal)
Mellis: Mangosmoothie, 2 ost- och skinkmackor
Middag: Kycklingfilé m bulgur och lotuswok (334 kcal)

Övrigt: 2 koppar kaffe m mjölk, 1 knäcke m räkost, 1 björnbär

Har ett fruktansvärt sug efter något gott-i-gott-gott. Kladdkaka, muffins, cupcakes, choklad! Vad fan som helst! Hade definitivt kunnat slänga ihop en kolhydratsfri kladdkaka, men då hade jag behövt plåga mig ner till ICA, förbi allt godis för att köpa sötningsmedel.

Det är så klart bara hjärnspöken. Om jag ser till att tänka på något annat är det inga problem. Men, har man börjat tänka på godsaker. Så vill man ju inte sluta förrän det ligger i magen.

Så idag - tack som fan för att man är en latmask och inte orkar gå 50 m till ICA.


Tisdag 110322

Frukost: Allbran m lättfil, knäcke med ost (241 kcal)
Mellis: Keso m björnbär (94 kcal)
Lunch: Sallad (300 kcal)
Mellis: Knäcke m keso och skinka (109 kcal)
Middag: Kelda Spicy Thai-soup m broccoli (214 kcal)
Kvällsis: 1 kokt ägg (70 kcal)

Övrigt: 2 kaffe m mjölk
Träning: 25 min cardio och 35 min styrka




Måndag 110321

Frukost: 30 g Allbran Regular, 1 dl lättfil (150 kcal)
Lunch: Sallad (182 kcal)
Mellis: ½ dl keso med 1 msk jordgubbssylt (70 kcal)
Mellis: 2 knäcke med ost (173 kcal)
Middag: Kycklingfilé med wokade grönsaker (231 kcal)
Kväll: ½ burk Keso mellanmål med hasselnötter/tranbär/blåbär (105 kcal)

Övrigt: 1 kaffe m mjölk (räknar inte kaffe-kalorier)

Det blev helomvänt med alla målen idag, eftersom jag var iväg mitt på dagen. Imorgon borde det se bättre ut. Håll tummarna! Jag vill ju ha moroten!



Lördagsmys

Vi var på gymmet på förmiddagen, sen blev det tv-spel och bokläsande. Läste ut en av de två böckerna jag fick i fösedaspresent av Joakims pappa förra lördagen. Sedan sprang tiden iväg och vi åkte över till Håkan och Anna för middag och film.

Anna lagade jättegod kyckling inlindad i parmaskinka med balsamsås och potatisklyftor. Och sallad med bland annat physalis i, häftig brytning! Sedan blev det väl lite väl mycket godis. Fick kramp i magen när jag gick upp för alla trapporna när vi kom hem. Frågan är bara om det beror på för mycket i magen, eller om det är träningsvärk, eller om det är både och. Kan ju knappast tänka mig att magen blev road när den fick massa godis i sig, när den inte fått något på hela veckan.

Andra kul grejer:
1. Testade Joakims klocka, som förut suttit fast runt min handled (så att den knappt kunnat rubbats), kunde snurras runt, utan några större våldsamheter.

2. Råkade stå framför spegeln när jag tog av mig tröjan förut och därbak skymtade jag muskler på övre delen av ryggen som jag aldrig sett förut, inte så jag tänkt på de iaf. All axel, bröst, rygg och andra styrkeövningar börjar ge med sig kanske? Eller ge med sig är väl inte rätt uttryck, de börjar ge resultat?


Trainysaturday

Dagens träning: 35 min cardio & 35 min styrka
Dagens efter-träning: 1 dl Keso mini med 0,5 dl hela frysta björnbär (mums!)


The dom

Åh, nu har jag ätit den efterlängtade äggmackan. Men den var ju så klart inte lika god som jag hade föreställt mig. En äggmacka, ett extra ägg och en kopp kaffe med minimjölk. Skoja inte om mätthet.

Så, jag vaknade tidigt imorse (redan innan 7, heja solen!) och det var dags att se vad vågen stod på efter den här veckan.

Hade gått ner 3,3 kg. Antar att det hade varit mer om det inte vore för att jag redan låg på lågt kaloriintag. Och jag räknar med att gå upp lite av det, men också att jag hunnit gå ner det tills nästa vägning som är sista mars.


Last day of five

Woho! Finally!

Dagens kaloriintag: 768 kcal.
Veckans synder: 3 halva skivor ost, 30 g Allbran, 1 pytteliten bit äggula. 1 glas cola zero, 1 smutt Loka. 

Imorgon bitti kommer den avgörande domen.


No more tomato

Är urtröttast på all tomatsmak. La sista pastan med tomatsås som middag igår, och nu är det dags för sista tomatbuljongen. So happy!




Dag 4

Dagens kaloriintag: 813 kcal.

Satte igång och färgade håret. Hoppas att färgen lägger sig snart, det blev lite väl mörkt så nu ser jag likblek(are) ut. Ett steg i taget, så jag kan äta upp moroten som lockar. Fast det får så klart vänta. Både väntan på moroten, och att äta en.




Dag 3

Dagens kaloriintag: 791 kcal

Under veckan ser matvanorna ut ungefär så här:

Frukost - Jordgubb- eller chokladshake
Mellis - Buljong (tomat eller grönsak)
Lunch - Måltidsbar
Mellis - Buljong (tomat eller grönsak)
Middag - Pasta med sås / Soppa
Dessert - Vanilj- eller chokladpudding

Igår höll jag på att trilla dit lite grann, lyckligtvis stod Joakim bredvid mig när jag öppnade kylskåpet så han stängde det igen och jag drack två glas med vatten och gick och la mig istället. Har fått dille på ägg! Jag vill ha ägg!

Idag har jag lyckats hälla minimjölk i håret och spilla ut all tomatbuljong i köket.  

Men nu är det bara torsdag och fredag kvar! Vart tog veckan vägen?


Dag 2

813 kalorier in idag. Funkar ju super fram till eftermiddagen då man håller på att domna bort fram till middagsdags då man istället blir som en uppstoppad kanin.

Var iväg och tränade under dagen också, hade massor med energi kvar i musklerna.

Insåg också att hårfärgen vi köpte i helgen är i stort behov av att bli använd. Huga, vilken utväxt!


Fem dagar

Idag är dag nummer ett av fem. Fem dagars diet. Sist jag körde en sån kort, intensiv diet gick allt åt helvete sista dagen. Soppan jag åt då blev bara för mycket, och helst skulle man äta mycket för att gå ner så mycket som möjligt.

Nu skippar vi soppan, och kör varierad kur. 831 kalorier in idag. På ett ungefär, räknar ju inte med kaffekalorier. Höll på att dö efter mellanmål nummer 2, då det även skulle iväg och tränas. Nej, ingen träning för mig idag. Blir imorgon bitti istället. Men efter middagen är både jag och magen nöjda. 




Twenty

Joakim väckte mig med frukost på sängen och fick mig att asgarva helt yrvaken. Fick både macka, yoghurt med mys-li, kaffe med skummad mjölk och ett tänt ljus. Fick tre presenter också. En matvåg, ett par träningshandskar och Dispicable me. Lovely!

Efter lite övervägande åkte jag in till stan. Tog en tur och spenderade mina presentkort. Påslakanset från IKEA, cocktailglas, nya mjukisbyxor, sport bh och satte sprätt på de 500 spännen jag hade på systemet. Help!

Joakims mamma kom förbi med blommor, jättefina rosor. Strax därefter kom även Frasvåfflan och utklassade mig i ploj.

Bara för att man fyller år betyder det inte att man får ha träningsuppehåll. Så vi stack iväg till gymmet en sväng och jag invigde vårjackan, nya träningskläderna och de supersköna gymhandskarna. Efter har jag bakat massor med muffins och vi har ätit en big kycklingsallad med rosépeppardressing.

Imorgon är det kalas, och det innebär att vi måste städa ikväll.


Last night of teenage

Vi har nyss avslutat vårt Batman-maraton som pågått hela veckan. Dricker ett stort glas med Ramlösa Mango. Mums!

Tanken var att Joakim skulle åka in till stan alldeles själv och eftersom jag är så nyfiken så skulle jag inte få följa med. Men man är ju inte dum liksom. Ojdå, vi måste ju storhandla på Maxi inför lördagens födelsedagskalas. Ojdå, jag orkar ju inte bära allting själv. Ojdå, måste ju kolla om mina önskeskor fanns på Stadium. Ojdå, måste kolla vilka träningshandskar jag vill ha.

Så jag tvingade Joakim att ta med mig. Men jag är usel! För det första är det trist att gå i affärer och för det andra är det ännu mera trist och jobbigt att göra det själv eftersom jag inte får veta vilken affär Joakim är i eller vad han köper.

Vi var alltså på Maxi till slut. Blir något slags chokladtema på kalaset. Skojig chokladtårta och ännu roligare muffins.

Det är dags att lägga sig i sängen och känna hur magen pirrar. Jag är lika pirrig idag som jag var dagen före min 10 årsdag. Scheisse! 10 år sen! Fast på 10 årsdagen spelade jag Schack-turnering.

Imorgon när jag vaknar är jag tillåten att köpa SPRIT och annan alkohol på Systembolaget! Jag har även gått ur tonårsåldern och därmed även ej tillåten att tonårstrotsa längre. Fan vad trist!


Onsdag 110309

Woho! Första träningspasset avklarat! Ja, sen förra veckan alltså. Gick hur bra som helst, trots alla gifter som gått in i kroppen.

40 min cardio & 30 min styrka

Påbörjade löpprogram inför Vårruset den 4 maj. It was super! Sen avslutade vi det med pastagegga med bacon, rödlök och tomatos!


Nice versus O-Nice

Nice:
» I helgen kom jag ner i ett par byxor jag inte fick på mig vid nyår.
» Jackan jag beställde igår, som kostar dubbelt så mycket idag.
» Le Gym ikväll, jag är helt proppad med positiv energi i huvudet.
» Den där filuren som varit min i ett halvår imorgon.

O-Nice:
» Att man inte kan använda presentkort när man beställer prylar via H&Ms hemsida!!!
» Uttryck som "nice" och "onice". 


Födelsedagshelg

Vi har spenderat helgen uppe i Stockholm. Åkte upp i fredags eftermiddags och tog en sväng förbi hos kusin Kristin för sushiätande. Herregud! Jag hade ju inte ätit denna rätten sens i början av oktober!

Sen i lördags firade vi min tjugonde födelsedag (som visserligen inte inträffar förrän nästa helg). Hela familjen kom hem till pappa och vi åt Entrecôte/Oxfilé med rotfrukter i ugn till middag och avslutade med en mango&kiwi dekorerad tårta som pappa bakat. Världens bästa pappa bjöd på brakfest.

Jag blev helt överröst med presentkort och pengar. Så nu kan jag köpa påslakansetet jag föll som en sten för på IKEA förra helgen, alla träningskläder jag suktat efter ett bra tag nu och *host* spendera 500 spänn på systemet. Hallå liksom! 

Idag blev det våfflor innan vi begav oss söderöver igen. Tog en kaffepaus i Linköping hos polisen i en timme innan vi fortsatte i mörkret.

Min bil verkar dessutom utstråla signaler till vindrutan som gör att den drar till sig stenskott. Fick ett stenskott i somras som sprack upp över hela rutan. 2 veckor efter att jag fick en ny ruta kom nästa skott (som jag visserligen hann laga) och vid nyår brakade det till och blev ett STORT (!) märke med sprickor åt mer än fyra håll. Idag blev det ett minimärke. Är det konstigt att jag hoppar till när det låter konstigt eller duckar när jag kör förbi lastbilar?




LCHF: Balsammarinerad kycklingfilé med het jordnötssås

Ingredienser:
Kycklingfilé

Marinad:
Olivolja
Balsamvinäger
Triple pepper

Sås:
Grädde
Sambal Oelek
Tomatpuré
Jordnötssmör

1. Skär kycklingen i önskad storlek, jag föredrar småbitar. Lägg ner kycklingen i en plastpåse tillsammans med olja, vinäger och peppar. Knyt påsen och massera kycklingen. Låt ligga en stund.

2. Stek kycklingen och lägg på tallrik.

3. Blanda grädde, sambal, puré och jordnötssmöret (jag valde smöret utan jordnötsbitar) och hetta upp i stekpannan.